Legnépszerűbb
Műfaj | Tévé
2011-11-13 12:30:00

Dobozból ajánljuk

Feladni az álmokat

Ma sok tehetséges forgatókönyvíró egy tévés sorozatba öli kreatív energiáit, mivel azt komolyabb lehetőségnek tartja, mint a filmet.

William Goldman a világ egyik legjobb forgatókönyvírója Mit is hazudtam? címmel írt könyvet. Ez a könyv nem forgatókönyvírás tankönyv, nem is memoár: valami a kettő között. Egy különös és élvezetes élménybeszámoló a forgatókönyvírókról, azokról, akik Szőts István (a filmművészetünket megújítani kívánó Röpirata) szerint, tulajdonképpen csak szolgái lehetnek a filmnek. Goldman nincs túl jó véleménnyel kollégáiról, kissé cinikus, úgy tesz, mintha nem is becsülné sokra szakmáját. Holott, ezt minden félmondatából is kihallani, élvezi azt, érti minden csínját-bínját. Ő is, akárcsak más nagy írók, tanárok, forgatókönyv-guruk a szerkezetet tartja a legfontosabbnak. A struktúra minden, írja.

Minden filmje könnyen felbontható három felvonásra. Vagyis számára is Arisztotelész Poétikája volt az iránymutató. A második felvonásba többnyire egy véletlen, egy elkerülhetetlen csapás – tükhé - vezet be. Az egyik leghíresebb munkájának első része a két vidám cimbora hétköznapjait jeleníti meg: Butch Cassidy és a Sundance kölyök (Filmmúzeum november 13. 21.00 ill másnap 16.30) olyan, mint két felnőni nem tudó kölyök. A második részben – melynek egy jelentős részét lefedi Burt Bacharach a filmnél is maradandóbb zenéje – Dél-Amerikában okoznak kalibát. A harmadikban szorul a nyakuk körül a hurok.

A harmadik felvonás alapvetően szomorú, jóval komorabb az első kettőnél, mégsincs az az érzésünk, hogy Goldman nyomasztó filmet írt: a két haver (buddy) filmje kicsattan az életörömtől, sziporkázó és jókedélyű. Nem western-film, még csak nem is western komédia, nem is betörős-rablós könnyed darab. Ha valamiről, akkor Goldman a szabadságról akart valamit elmondani. Elsősorban is azt, hogy a teljes szabadság, amikor sem az anyagiak, sem az érzelmek nem korlátoznak bennünket, csak erőteljes gátlástalansággal kivitelezhető, és csak akkor, ha nincsenek erkölcsi skrupulusaink. Ám ez a korlátlan szabadság veszedelmes is. nagy árat fizetünk érte. Kopók loholnak a nyomunkban, azok megbízásából, akik szabadságunkat nem tudták elviselni, és amint nem vagyunk elég éberek, belénk marnak.

Goldman számos nagyszerű filmet jegyez: A híd túl messze van háborús drámájától a Maraton éltre-halálra című nácis thrillerig (pár cím még: Chaplin, Tortúra, Államérdek, Fészkes fenevadak), az egyik legfontosabb és legérdekesebb filmje, Az elnök emberei.

Ezen a címen futott korunk egyik legjobb forgatókönyvírójának - Aaron Sorkinnak – a sorozata is, a West Wing. Az amerikai elnök stábjáról szóló film jeleneteibe annyi szó zsúfolódik, amennyi egyetlen más forgatókönyvírónál sem férne be. Goldman takarékos, a Butch Cassidy... második felvonásában alig beszélnek, Aaron Sorkin szószátyár. Annyi mentsége van, hogy a legszellemesebb forgatókönyvíró. A keveseknek tetsző Stúdió 60-ban (magyarul: A színfalak mögött) úgy replikáznak a hősök, hogy követni is nehéz észjárásukat. Sorkin a Becsületbeli üggyel tűnt fel, legutóbbi műve a facebook alapító Zuckerberg sikertörténete a Közösségi háló (HBO november 14. 19.30).

Ma sok tehetséges forgatókönyvíró egy tévés sorozatba öli kreatív energiát, azt komolyabb lehetőségnek tartja, mint a filmet. A tüntetően tehetségtelen Ivan Reitman fia, Jason Reitman Office (Hivatal) epizódokat rendezett az Egek ura (HBO november 17. 19.30) című filmje előtt. Illetve egy Oscar-díjat érdemlő forgatókönyvet is talált (Juno).

Az Egek ura is három felvonásos. A vége szintúgy mondható szomorúnak. És ha a Butch Cassidy... a szabadságról, akkor e film a szabadság illúziójáról, az önbecsapás ártalmairól szól. Kulcsjelenetében az elbocsátásokra specializálódott középkorú férfihős egy nála alig idősebb úrnak mond fel, akinek számos remek konyhán szerzett oklevele van. „Ön nem amatőr szakács, ez nem hobbi”, mondja a kirugó-ember a vigasztalhatatlan férfinak. „Mennyit fizettek Önnek, hogy feladja az álmait?”

Roppant erős jelenet. Roppant erős kérdés.

Ha a hét legjobb forgatókönyvíróját keressük, akkor érdemes megtekinteni egy igazi amerikai gagyit is: a Szökevényvonat (TV2 november 18. 02.50) Andrej Koncsalovszkij filmje. Nyikita Mihalkov testvére Amerikában olyan borzalmakat rendezett, mint a Tango és Cash, eleinte zongoristának készült, állítólag ma is kiváló zenész. Első jelentős filmjét, Az első tanítót Csingiz Ajtmatovval írta. De nem ezért kitörölhetetlen a filmművészetből (e filmje is nagyon kedves film), hanem azért ő írta Tarkovszkijjal az Andrej Rubljov forgatókönyvét.

És hogy ez miről szól? Ha akarom, akkor csak egy ikonfestőről. És ha akarom, akkor mindenről, amiről szólni egyáltalán érdemes.

Kolozsi László

Elküldöm a cikket | Nyomtatás | A lap tetejére


Új hozzászóláshoz, kérem jelentkezzen be, vagy regisztráljon!

© mindennapi.hu - minden jog fenntartva. All rights reserved.