Legnépszerűbb
Műfaj | Tévé
2012-01-01 13:30:00

Dobozból ajánljuk

Családban marad - Vivaldi, Coppola, Cassavetes és az örökösök

A legjobb filmet Vivaldiról Liana Marabini készítette: egyrészt hiteles, másrészt a legjobb zeneszerző-életrajzok egyike.

Monsignore Emanuel, az aprócska San Martino-i kollégium (Collegio San Carlo) rektora, 1926-ban fel akarta újíttatni a szalazénus barátok kolostorát. Pénzszerzés reményében elindult nem kevesebb mint 95 vaskos kéziratkötettel Torinóba. A kolostorban fellelt bőrkötetekben kották, melyeknek értékével nem volt tisztában, Vivaldi kéziratokat rejtettek. Alberto Gentili torinói zenetörténész professzor, azonnal szagot fogott.

Úgy képzelem, amikor kezébe vette a behozott anyagot, rögtön hevesebben vert a szíve, az sem kizárt, hogy az ájulás környékezte. Tudta ugyanis, hogy a XVIII. században, Torinóban működő udvari zenekar muzsikusai rendelkeztek az egyik legterjedelmesebb Vivaldi kéziratgyűjteménnyel. A Battista Somis hegedűművész alakította zenekar a napóleoni háborúk idején menekült el Szardíniára, távozásuk előtt olyan jól elrejtették a kézirathalmot, hogy annak megtalálása a visszatérésük után reménytelennek tűnt. Gentili tudott az anyagról, és az életét annak előkerítésére tette fel. Roberto Foá bankárt vette rá, hogy vegye meg az anyagot, és ajándékozza a könyvtárnak. Így a kolostor is szebb külsőt kapott, Vivaldi műveinek másolatai pedig kutathatóvá váltak. A bankár mindössze csak annyit kért, hogy a gyűjteményt elhunyt fia, Mauro után, Foá gyűjteményként emlegessék.

A vastag disznóbőrbe bújtatott Vivaldi partitúrák egyes műfajok szerint voltak csoportosítva, és gyanút keltett Gentiliben, hogy vannak csoportok melyekből a páros, vannak, melyekből a páratlan művek hiányoznak, tehát lennie kell még egy gyűjteménynek. Az államrendőrséget is bevonva akadtak az utolsó Durazzi márki nyomára, azt ugyanis joggal feltételezhették, hogy egy korábbi Durazzo vásárolta fel a velencei Ospedale della Piétától – ahol Vivaldi negyven évig dolgozott – a kézirattömeget. A különc, igen idős tulajdonos csak egyházi személyektől fogadott el tanácsot, ezért Genitli annak jezsuita gyóntatóját is bevonta a konspirációba, a pap vette rá az öreg Durazzot arra, hogy adja át a Vivaldi műveket.

Gentili kitartó munkájának meglett az eredménye, egy torinói textilgyáros vette meg a kézirattömeg ezen részét, és mit tesz Isten, neki is volt egy elhunyt gyermeke, kiről elnevezni kívánta a talált kincset, így kapta végül a gyűjtemény, mely Vivaldi műveinek legteljesebb gyűjteménye, a Collezione Mauro Foá e Renzo Giordano nevet.

Ha Gentili nem oly állhatatos, nem hallhattuk volna sohasem a legtöbbször játszott zenekari művek egyikét, a Négy évszakot, és nem hallhatnánk Vivaldi vérbő, vérpezsdítő, olykor egyenesen brutális operáit, színes zenekari műveit, nem ismerhetnénk ennek a felette termékeny – bár a termékenység e korban még nem volt erény -, Vörös Pap eposzi jelzővel illetett nagyszerű zeneszerzőnek a műveit.

A legjobb filmet Vivaldiról Liana Marabini készítette (Duna TV január 4. 21.30): Vivaldit e filmben először Genovában látjuk; családját várja a kikötőben. Vivaldi egyébként genovai családból származott, felmenői közt találjuk a Kanári szigetek felfedezőit. Ez a Vivaldi film egyrészt hiteles, másrészt a legjobb zeneszerző-életrajzok egyike (biopic, vagyis életrajzi film, de zenés filmként is nézhető).

Nem kevésbé különleges film Rolf de Herré Tíz kenuja (Duna TV január 2. 21.30): ez az a film, ami biztosan elnyerte volna legnagyobb kulturális antropológusunk, Boglár Lajos tetszését. Boglár ugyan az Amazonas menti törzsek kutatójaként volt ismert, és a Tíz kenu ausztrál bennszülöttek közt játszódik, de e filmnek különös erénye – a hitelességen túl –, hogy alkotói nem szereplőnek, biodíszletnek használták föl a bennszülötteket, hanem azok alakíthatták is a film történetét, részt vettek az alkotásban.

2012 első hete egyébként – a tévében – a filmrendezővé lett filmrendező gyermekeké, és Harrison Fordé. Az RTL Klub mintha diszkont áron jutott volna hozzá a Harrison Ford összeshez, szinte minden nap izgulhatunk a csotrogány Millennium Falcon tulajdonosaként elhíresült színész filmjein.

Apáról fiúra (Nick Cassavetes: Apha Dog)

A filmrendező gyerekek filmjei előtt egy apa filmjét ajánlom: idősebb Szergej Bodrov a nagy és látványos történelmi tabló-filmek géniusza – bár a Mongol szerintem eléggé lapos lett – Nomád című filmje az RTL Klubon megy majd (január 3. 22.00). Fia, a tragikus körülmények közt, egy forgatáson elhunyt ifjabb Bodrov, véleményem szerint tehetségesebb volt apjánál. Leghíresebb filmjei A kaukázusi fogoly, A fivér két része, a Kelet-Nyugat.

Apjánál többre viheti még Jason Reitman, de az is kétségtelen, hogy a blőd, borzalmas filmekkel kaszáló szülő sem tehetségtelen (a jövő hétre jut első, rettenetes tévéfilmje a Bombázók a seregnek Filmmúzeum január 2. 23.00), producerként jegyzi fia filmjét, az Egek urát (HBO Comedy január 8. 20.15).

Hogy Sofia Coppola tehetségesebb-e apjánál, az még kérdés, hiszen ennek eldöntéséhez kevés filmet készített: kétségtelen, F.F. keze is benne van a legjobban, az Elveszett jelentésben (Viasat3 január 7. 21.00), ebben a Japánban játszódó, két remek színész – egyikük a még zsenge Scarlett Johansson, másikuk Bill Murray - kettősére alapított melodrámában.

Az viszont már egyre kevésbé kétséges, hogy a kis Cassavetes, Nick, nem lesz akkora név a rendező szakmában, mint apja: egyik legjobb filmje, a könnyű kaliforniai életet élő, laza fiatalok sorsát megéneklő Alpha Dog (Duna TV január 7. 23.50) olyan, mintha Brett Easton Ellis írta volna. Cassavetes egyébként ismeri is a regényírót, éppen kamaszkorukban töltöttek együtt sok időt (Ellis szülei is a filmiparban dolgoznak).

Lesznek még a héten olyan elnyűhetetlen anyagból készült klasszikusok, mint az Örök visszatérés Jean Marais-val, a világ egyik legjobb szkeccsfilmje, a Különleges történetek (alkotók: Federico Fellini, Louis Malle, Roger Vadim, szereplők: Alain Delon, Bridgitte Bardot, Jane Fonda – kell-e ennél többet mondani – M1 január 8. 23.05), de amit semmiképpen sem hagyjanak ki, kedves olvasóink, az az elmúlt év egyik legjobb színházi előadása, amit nagy szerencse, hogy ad majd a tévé. A debreceniek Fodrásznője (M1 január 7. 21.50), a kortárs orosz drámaíró, Medvegyev (nem!, nem ő volt az elnök) darabját a Csokonai Színház művészei adják elő.

Kolozsi László

Elküldöm a cikket | Nyomtatás | A lap tetejére


Új hozzászóláshoz, kérem jelentkezzen be, vagy regisztráljon!

© mindennapi.hu - minden jog fenntartva. All rights reserved.