Legnépszerűbb
Kritika
2011-12-22 15:30:00

Jonathan Levine: Fifti-fifti

Megváltó daganat

Keserédes tragikomédia a rákról, és arról, hogy a betegség hatására miként válik felnőtté az ember.

Ha azt olvassuk egy filmajánlóban, hogy a történet főszereplője egy mindössze huszonhét éves rádiós producer, akinél rosszindulatú daganatot diagnosztizáltak, nagy valószínűséggel azonnal kategorizáljuk a filmet: dráma a javából, nem árt kellő mennyiségű papír zsebkendővel felszerelkeznünk, mielőtt beülünk rá a moziba. A Fifti-fifti azonban rácáfol az előzetes várakozásokra – nem a Nagy Kaszás megtestesüléseként mutatja be a rákot, hanem olyan betegségként, mely a bizonytalanság és a hosszadalmas kezelési idő miatt leginkább egy új ismerősre hasonlít, akihez valahogy viszonyulnunk kell, kifürkészni a szándékait, felmérni az erejét, bizonyos értelemben megbarátkozni vele, és felnőni hozzá.

Hogy a film nem a levegőbe beszél, arra biztosíték az író, Will Reiser, aki jómaga is átesett a betegségen: a Fifti-fiftihez az inspirációt az ő gerincdaganata szolgáltatta, jobban mondva az a tapasztalat, amelyre a kór apropóján maga és a közvetlen környezete szert tett. Reiser filmbeli alteregóját, Adamet Joseph Gordon-Levitt alakítja, akinek, úgy fest, az élete sínen van: a seattle-i rádió munkatársaként dolgozik legjobb barátja, Kyle (Seth Gordon) oldalán, és együtt él szép, bár megkérdőjelezhető tehetségű festőművész barátnőjével (Bryce Dallas Howard). A fiatalembert állandósuló mozgásszervi panaszai arra késztetik, hogy felkeressen egy orvost, aki legnagyobb döbbenetére unott szakmaisággal közli vele a konzultáció során, hogy egy kimondhatatlan nevű tumor fejlődik a gerincében, és a túlélési esélye mindössze ötven százalék.

Rácáfol az előzetes várakozásokra (Joseph Gordon-Levitt, Seth Rogen)

A Fifti-fifti furcsa és a maga módján szórakoztató film: nem engedi nézőjét és a főszereplőjét a végső kétségbeesésbe zuhanni, ám amint túl könnyedén és humorosan kezdené kezelni a rák-témát, gyorsan ritmust és hangulatot vált, arra figyelmeztetve, hogy mégiscsak egy halálos betegséggel állunk szemben. Az egyik percben Adam még egy füves sütinek köszönhetően vigyorog a kórteremben és a sorstársaival tréfálkozik, majd egész éjszaka a WC fölé görnyed a kemoterápia kínzó mellékhatásától szenvedve. A legjobb barát, Kyle kijátssza a „rák-kártyát” a csajozásaihoz, érzékeny, együtt érző támaszként feltüntetve magát a nők előtt, ám titokban önsegítő könyveket olvasgat. És ugyanilyen ellentmondásosak a történetben a nők is – az aggódó, ám roppant idegesítő anya (Anjelica Huston), a barátnő, aki megmérettetik, és bármennyire szeretne is a társadalmi elvárásoknak megfelelni, könnyűnek találtatik, no meg a kezdő, rákbetegekre szakosodott pszichiáter (Anna Kendrick), aki próbál ugyan profi módjára viselkedni páciensével, de egyértelmű, hogy kínosan gyakorlatlan, és túlzottan bevonódik hősünk életébe.

Ám pont ezektől a különböző emberi viszonyulásoktól lesz életszerű a film, no meg attól, hogy képes azt az állandó hullámmozgást és folyamatos hangulatváltozást realista módon bemutatni, amivel ez a betegség jár: a mélypontokkal váltakozó reményteliséget, a jobb napokat követő rosszabbakat. Egyszóval a film címe találóbb már nem is lehetne – nem csupán hősünk esélye ötven-ötven százalék a túlélésre, de a komédia és a tragédia filmbeli aránya is.

A Fifti-fifti „fogyasztható”, mainstream film a rákról – ez egyszerre előnye és hátránya, a dicséretre méltó és a problematikus is vele kapcsolatban. A legtöbb fősodorbeli, a betegséget tárgyaló mozival szemben ez a film nem csúszik bele a giccs kategóriájába, nem a hősies-könnyes küzdelmet mutatja be a gyilkos kórral szemben, ráadásul képes a tragikus nézőponton túl egy cizelláltabb megközelítésre is. Engedve azonban a fősodor kívánalmainak, zárlatában mégsem tud túllépni a hollywoodi sablonon. Az összbenyomást tekintve azonban mégiscsak azt kell mondjuk: esélyei a nézőknél és a kritikusoknál sokkal jobbak, mint ötven százalék.

Hungler Tímea

Fifti-fifti (50/50) – amerikai vígjáték, 2011. Rendezte: Jonathan Levine. Forgatókönyv: Will Reiser. Kép: Terry Stacey. Zene: Michael Giacchino. Vágó: Zene Baker. Szereplők: Joseph Gordon-Levitt (Adam), Seth Rogen (Kyle), Anna Kendrick (Katherine), Bryce Dallas Howard (Rachael), Anjelica Huston (Diane), Serge Houde (Richard), Andrew Airlie (Dr. Ross), Matt Frewer (Mitch). Színes, 100 perc.

 

Elküldöm a cikket | Nyomtatás | A lap tetejére


Új hozzászóláshoz, kérem jelentkezzen be, vagy regisztráljon!

© mindennapi.hu - minden jog fenntartva. All rights reserved.