Legnépszerűbb
Kritika
2011-10-13 12:30:00

Le- és megbukottak

Bergendy Péter: A vizsga (kritika)

Bergendy Péter minden látszat ellenére nem ötvenhatos filmet forgatott, hanem bárhol, bármikor elképzelhető thrillert.

Markó Pál alezredes, a spanyol polgárháborút is megjárt főtiszt, porcelánangyallal kedveskedik szentestén a konspirált lakásban Jung András tartótisztnek: ötvenhat októbere után járunk. Egész pontosan: 1957. december 24. Még nem következett be a konszolidáció, még senki sem bízik senkiben, még messze az a május elseje, amelyen milliós tömeg vonul el Kádárék előtt, elismerve mintegy az új vezért.

Rosszkedvű tél: az utcán alig járkálnak, némely kapun még lefestetlen forradalmi jelszavak éktelenkednek, megriadnak a házban lakók, mikor az ablak alatti nyilvános fülkében koppan a tantusz. Látszik a házmesterek lehelete, fő a pontyhalászlé a Salgó sparhelteken, zizeg és zörög benn a rádió. A szomszédok úgy tudják, Junghoz németet tanulni jönnek a deklasszált elemek. A némettanárság azért is jó fedőtevékenység, mert el lehet hihetni a sok rendezőről, színészről, klerikális elhajlóról, hogy sürgős és fontos nekik bemagolni a melléknévragozást.

Az izzadva vallók közt sok a hiteles alak. Hőseink, ez a Jung, meg a felettese, kevésbé az. Gyanúsak. Egymás számára is. Amit látunk, az nem a hitük, hanem megbízhatóságuk próbája: egy Vizsga. A forradalom után tisztázni kell ki velünk, ki ellenünk. Ki gondolja komolyan, hogy a párttal, a néppel egy az útja.

Jung nőcsábász alkat, de eleddig inkább tűnt szerzetesnek, mint bonvivánnak. Markó szeme akkor gúvad ki, amikor – visszatérve megfigyelőhelyére, a szemközti ház lakásába - helyre kis nőt lát vetkőzni pártfogoltjánál.

Bergendy Péter nem ötvenhatos filmet forgatott – minden látszat ellenére – Köbli Norbert pörgős, rendkívül ügyes (noha nem hibátlan) forgatókönyvéből (a főalakok kissé elnagyoltak, egy-két karakter összeférceltnek tűnik): A vizsga nem szuszakolható be az ötvenhatos filmek közé. Mert nem tárgya, csak közege a forradalom utáni időszak. Mert nem köti a témája, nem kötik a karakterei ehhez az országhoz.

A vizsga sokkal inkább thriller, film noir, mint ügynökfilm. Sötét árnyak vetülnek a hóra, a nagytotálakban olykor elég életlennek tűnő kép egy boldogtalan Budapestet fest le: ahol senki nem lehet az igazság letéteményese, ahol a legelszántabb (elv)hívők hite is megkérdőjelezhető, ahol már nincs becsület, és nincs szerelem. A szenvedély haraggal párosul, a tisztelet bosszúvággyal. A rohadó város előbukkanó hernyói a film szereplői.

Inkább film noir (fotó: Szabó Adrienn)

Markó mintha elhűlne, hallván, hogy van még, aki szeretkezni mer Budapesten. A vizsga úgy forgatja ki az ügynökfilm műfaját, ahogy a spagetti-western a westernét. Míg a westernben egy városka életét forgatják föl az odaérkező idegenek, az olasz változatban a zárkózott városba érkező idegen a főhős. A Leone-féle verzióban nincsenek szerethető arcok, csak kőkemény alakok. A Leone-változatban az a lényeg, kit, mikor, ki ver és vert át.

A hosszúra nyúlt párbajokban van akkora árnyék, mint itt, a X. kerület macskakövein. A vizsgának nem a megfigyeltek, hanem az igazi gonosztevők, a megfigyelők a főhősei. A megfigyelők megfigyelői.

Kulka Jánost rég láttam ilyen visszafogottnak, ilyen koncentráltnak. Ő és Scherer Péter úgy van jelen a filmvásznon, ahogy mondjuk a régi nagy kémfilmben, a Foto Háberben a legendás nagyok: Csákányi, Latinovits. Nagy Zsolt kissé szétszórtabb, de szintúgy jó. Hámori Gabriella is, aki a fordulópontokon kár, hogy túl sokat gesztikulál.

A filmnek már bevezető képsorai is jó ritmusban váltják egymást, Bergendy Péter majdnem végig tudja tartani az ütemet, nem akadnak össze a lábak. A szereplők járják egymással haláltáncukat. Az, hogy mindenki életben marad, nem jelent semmit: e vizsga után úgy élhetnek csak majd, mint patkányok a szemét között.

Nem a magyar Mások élete ez, nem is Syriana-szerű kém-thriller. Hanem sűrű és sötét noir-film. Köbli Norbert két filmet nevezett meg, mint előképet, ha tippelnem kellett volna, e kettőt mondom: az Angi Verát és a Szegénylegényeket. Ha ez utóbbi a spagetti-westernek pusztaverziója, akkor A vizsga a flaszter-variáns.

Kolozsi László

A vizsga – magyar thriller, 2010. Rendezte: Bergendy Péter. Forgatókönyv: Köbli Norbert. Kép: Tóth Zsolt. Jelmez: Breckl János. Látvány: Hujber Balázs. Vágó: Király István. Producer: Bodzsár István. Szereplők: Nagy Zsolt (Jung András), Kulka János (Markó Pál), Hámori Gabriella (Éva), Scherer Péter (Kulcsár Emil), Elek Ferenc (Csapó), Haumann Péter (Rozgonyi).
Elküldöm a cikket | Nyomtatás | A lap tetejére


Új hozzászóláshoz, kérem jelentkezzen be, vagy regisztráljon!

© mindennapi.hu - minden jog fenntartva. All rights reserved.