Legnépszerűbb
Hírek
2011-11-24 09:15:00

Kellenek a kreatív ötletek az új filmfinanszírozási struktúrában

A forgatókönyvírásról cseréltek eszmét szerda délután a Millenárison a Fade In Script Consulting szervezésében. A nyilvános fórumon elhangzott, kreatív energiákból nincs hiány, inkább a költségvetést nehéz az ötletekhez igazítani.

A beszélgetésen Andrew G. Vajna filmügyi kormánybiztos, Fodor Gergely, a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság Elnöki Kabinet igazgatója, Havas Ágnes, a Magyar Nemzeti Filmalap Zrt. vezérigazgatója, Fonyódi Tibor, a Tűzvonalban, a Hacktion, a Géniusz című sorozatok vezetőírója, Kalamár Tamás, a Barátok közt producere, Krigler Gábor, a HBO script development executive producere, Medveczky Balázs, a Magyar Televízió vezérigazgatója, Nagy Tamás, a Jóban rosszban producere, Zakál Edit, a Jóban rosszban és az Átok című sorozatok vezető írója vett részt.

Mint elhangzott: a megújuló közmédiarendszerben az elmúlt évekhez képest nagyobb szerep jut a kreatív ötleteknek. Medveczky Balázs hangsúlyozta: az új médiatörvény megteremtette a financiális feltételeket arra, hogy a Magyar Televízió újra tévéjátékokat gyártson. Megjegyezte: már látható a Hacktion és az Átok című sorozat, hamarosan, várhatóan márciusban pedig elindul egy szappanopera is, a Marslakók.

Fodor Gergely kiemelte: az NMHH kiírta pályázatát 20 millió forint keretösszegben a tévéfilm-forgatókönyvekre, illetve azok fejlesztésére. Az igazgató úgy becsülte, ebből az összegből 8-10 tervet tud majd a hatóság támogatni tematikai megkötés nélkül. "Ne felejstük el az egy csonka év, így a keretösszeg is az" - jegyezte meg Fodor Gergely, majd leszögezte, jelenleg kreatív ötletekre kíváncsiak, nem várnak azonban szappanoperákat vagy műsorötleteket. Szerinte már az ötletekből márciusra születhet gyártási pályázat, a forgatás leghamarabb a jövő nyáron kezdődhet el.

Fonyódi Tibor a többi közt arról beszélt, hogy bár sokan az írókat tartják felelősnek egy-egy produkció sikeréért, általában több minden múlik a produceren. "Az író csak a történetért felelős, a cselekményt már a gyártási körülmények is befolyásolják" - mondta. Megjegyezte: a Tűzvonalban című sorozat epizódonként 11,5 millió forintba került, míg a Hacktion részenként több mint 22 millió forintból forog. Szerinte nehezebb dolga van a televíziós műfajokban dolgozó forgatókönyvíróknak, mint azoknak, akik filmeket írnak, hiszen a tévénézők azonnal csatornát váltanak, ha nem tetszik nekik a műsor.

Kalamár Tamás, a Barátok közt sorozat producere megjegyezte, az RTL Klub szappanoperája jelenleg a 14 évadban jár, az írói csapat mégsem változott sokat. A producer kiemelte, a sorozatok forgatókönyvének írása mindig csapatmunka, azonban külön csapat írja a történetet és a dialógusokat. Elmondta: egy-egy epizód körülbelül kilencmillió forintba kerül.
Havas Ágnes elmondta, számos, ma kultikusnak számító sorozatot - például a Jóbarátokat - ő vásárolt meg először magyar vetítésre. Szerinte egy-egy sorozat sikere az alkotói csapaton, főleg az írókon múlik, hiszen ők hozzák létre azokat a karaktereket, akikben a néző magukra ismerhetnek. Megjegyezte, ez a szakma is inkább férfiközpontúvá vált. Egy magyar fejlesztésű sorozattervet ismertetve elmondta, a legnagyobb stúdiókig jutottak el, ám végül a történet központi témája, a dopping elriasztotta a tévétársaságokat. Szerinte a kreatív ötletekre külföldön is kíváncsiak.

Nagy Tamás producer kiemelte: a forgatókönyv határoz meg mindent egy szappanopera esetében, producerként pedig minden egyes fázist ő ellenőriz, sőt néha bele is ír. Kitért arra is, hogy a nemzetközi viszonyokhoz mérve "nevetségesen" alacsony összegből dolgoznak, ezért már a forgatókönyv szintjén megpróbálják megfogni a költségeket. Megjegyezte: a hatalmas televíziós versenyben a Jóban rosszban sorozatnak nem igazán a Barátok közt az ellenfele, hanem az összes többi televíziós tartalom. Kitért arra is, hogy a forgatókönyvírást jelenleg az olcsó, "dobozban vásárolt" dél-amerikai munkák veszélyeztetik a leginkább, amelyeket sokkal olcsóbb adaptálni, mint új sorozatot fejleszteni.

Andrew G. Vajna az Egyesült Államokban szokásos munkamenetet ismertette. Mint fogalmazott a tengerentúlon teljességgel piaci alapokon működik a forgatókönyvírás, és elsősorban a bizalmon alapul a megbízás. A nagy tévétársaságok legtöbbször olyan embert bíznak meg a felügyelettel, aki egyszerre képes az írói, a gyártói és a produceri feladatokat is ellátni. "Nagyon alaposan átnézett, többször tesztelt anyag kerülhet csak a közönség elé" - tette hozzá. A Sarah Connor krónikáiról elmondta, az azért bukott meg, mert nem volt elég jól megírva. "Rosszul találtuk ki az egészet" - tette hozzá.

Krigler Gábor, HBO script development executive producere arról beszélt, hogy a tévécsatorna forgatókönyv-fejlesztési pályázatára meglepően sok, 265 nevezés érkezett. Elmondta: ezekből 3-4 sorozatötlet fejlesztésének álltak neki, eredményhirdetést későbbre ígért. Krigler hangsúlyozta, a cég igyekszik átállni az amerikai mintára, azaz több saját gyártású tartalmat szeretnének készíteni, minél több ötleten dolgozni egyszerre. Erre sok pénzt és energiát kívánnak fordítani. Szerinte fontos a hazai tartalom szülessen, de annak olyannak kell lennie, hogy dekódolható legyen a tartalma határokon túl is. Hosszú távú céljuk, hogy ne csak ők vásároljanak formátumokat, hanem a magyar ötleteket adaptálják külföldön.

MTI

Elküldöm a cikket | Nyomtatás | A lap tetejére


Új hozzászóláshoz, kérem jelentkezzen be, vagy regisztráljon!

© mindennapi.hu - minden jog fenntartva. All rights reserved.